Δευτέρα, 10 Οκτωβρίου 2011

Διατροφή και παιδί


Διατροφή και παιδί





 Οι τροφές μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμοι σύμμαχοι, ανάλογα με το ποιος είναι κάθε φορά ο στόχος μας. Τι φαγητά λοιπόν χρειάζεται το παιδί μας…



Αν αρρωσταίνει συχνά;
Φρούτα όπως πορτοκάλι, φράουλες, ακτινίδια. Είναι πλούσια σε βιταμίνη C, μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη με αντιοξειδωτική δράση, που κατέχει σημαντικό ρόλο στην προστασία του ανοσοποιητικού συστήματος. Μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα της γρίπης και να συντομεύσει τη διάρκεια της ασθένειας. Οι έρευνες, επίσης, δείχνουν ότι η βιταμίνη C μπορεί να λειτουργήσει και ως φυσικό αντισταμινικό ενάντια στις αλλεργίες. Τα παραπάνω τρόφιμα πρέπει να τα δίνετε στο παιδί σας τις ώρες που το στομάχι του είναι άδειο. Επίσης το ακτινίδιο πρέπει να καταναλώνεται αμέσως για να πετύχετε τη μέγιστη απορρόφηση της βιταμίνης C.
Ποικιλία λαχανικών. Η ποικιλία λαχανικών προσφέρει υγεία και προστασία του ανοσοποιητικού συστήματος. Λαχανικά όπως το μπρόκολο, το σπανάκι, πράσινες και κόκκινες πιπεριές είναι πλούσια σε βιταμίνη C και άλλες βιταμίνες που ενισχύουν την άμυνα του παιδικού οργανισμού.
Πολλά υγρά. Βοηθούν στην ενυδάτωση του οργανισμού συντελώντας στην πρόληψη της αφυδάτωσης, ιδιαίτερα όταν έχουμε επεισόδια πυρετού. Επίσης βοηθούν στην ρευστοποίηση των βλεννών όταν το παιδί έχει μπουκωμένη μυτούλα.

Όταν έχει διαγώνισμα;
Πάρα πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η ποιότητα της διατροφής μπορεί να ενισχύσει τη μνήμη και να εξασφαλίσει καλύτερες πνευματικές επιδόσεις. Παιδιά με διατροφικές ελλείψεις μπορεί να παρουσιάσουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις και αδυναμία στις γνωστικές λειτουργίες.
Καλό πρωινό. Μια σωστή επιλογή είναι τα δημητριακά μαζί με αποβουτυρωμένο γάλα, που ενισχύουν την πνευματική αντοχή, γιατί κρατούν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα σταθερά. Μια επίσης καλή επιλογή είναι το αβγό γιατί εμπεριέχει λιπαρά που βοηθούν τον εγκέφαλο να μεταβιβάζει γρήγορα τα μηνύματα.
Λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η σαρδέλα και το σκουμπρί. Είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά που αποτελούν φυσικό λιπαντικό του εγκεφάλου, ενισχύοντας τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και την ικανότητα εκμάθησης.
Αρκετό νερό. Το νερό αποτελεί σημαντικό ερέθισμα στη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο. Ένα παιδί χρειάζεται 2lt. νερό ημερησίως έτσι ώστε εκτός από τις ανάγκες του οργανισμού να διατηρείται και ο εγκέφαλος ενυδατωμένος. Συμβουλέψτε το πριν το διαγώνισμα να πιει ένα χυμό ή λίγη σοκολάτα, μπορεί να δώσει ώθηση στην πνευματική διαύγεια.

Αν αθλείται συστηματικά;
Ένα παιδί που αθλείται έχει ανάγκη από περισσότερη ενέργεια αλλά και θρεπτικά συστατικά, για την υποστήριξη του μυικού και σκελετικού του συστήματος. Επίσης, είναι σημαντικό να μην παραλείπονται γεύματα αλλά και τα προγραμματίζετε έτσι ώστε να έχει φάει 2 ώρες πριν την άθληση.
Χρειάζεται λιγότερο επεξεργασμένους υδατάνθρακες, όπως το καστανό ρύζι, το μαύρο ψωμί, τα ολικής άλεσης ζυμαρικά και δημητριακά και τις διαλυτές φυτικές ίνες όπως το κουάκερ. Οι ανεπεξέργαστοι αμυλούχοι υδατάνθρακες συντελούν στο να διατηρούνται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σταθερά για περισσότερη ώρα, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται το παιδί που αθλείται.
Επίσης τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες. Εξασφαλίζουν ανάπτυξη των μυών και χτίσιμο του σκελετού. Το παιδί θα πρέπει να τρώει ένα γεύμα με βάση την πρωτεΐνη την ημέρα. Γι΄αυτό, φροντίστε ώστε το καθημερινό του διαιτολόγιο να περιλαμβάνει αβγά, ψάρια, πουλερικά, κρέας και όσπρια. Να μην ξεπερνάει όμως το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο με βάση την ηλικία του, διότι η περίσσεια πρωτεΐνης θα αποθηκευθεί ως λίπος.
Τροφές πλούσιες σε ασβέστιο. Γάλα, γιαούρτι, τυρί βοηθούν στο χτίσιμο του σκελετού, που όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως έχουν ανάγκη, για να αναπτυχθούν και να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα αποθέματα ασβεστίου που θα τους συνοδεύσουν στην ενήλικη ζωή. Να θυμάστε ότι δεν πρέπει να του προσφέρετε τα γαλακτοκομικά σε συνδυασμό ή σε σύντομο χρονικό διάστημα με τσάι ή φυσικό χυμό, διότι εμποδίζεται η απορρόφηση του ασβεστίου. Επίσης, να μην συνδυάζονται με τρόφιμα όπως αβγά ή ψάρια διότι είναι πλούσια σε φώσφορο, που δεσμεύει το ασβέστιο και δεν το αφήνει να απορροφηθεί από τον οργανισμό.
Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D. Όπως το συκώτι, κρόκος αβγού, φαγκρί, λαβράκι, κολιός, σαρδέλες, εμπλουτισμένες μαργαρίνες και εμπλουτισμένα γαλακτοκομικά. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση και τη χρησιμοποίηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από το έντερο. Σε συνεργασία με άλλες ορμόνες ρυθμίζει τη συγκέντρωση ασβεστίου στο αίμα, ανάλογα με τις ανάγκες του οργανισμού, προάγοντας έτσι το σχηματισμό των οστών και των δοντιών. 
Έρευνες επιβεβαιώνουν ότι μια μερίδα σοκολατούχο γάλα, μετά την άθληση, μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση του μυικού συστήματος αλλά και της ενέργειας που έχει καταναλωθεί.

Πηγή: Φλώρα Κασσαβέτη, «Παιδί και νέοι γονείς»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου